tisdag 7 december 2010

Berättargrepp

Nästa del i vad som kanske kan se ut som en skrivskola blir en del av den sista delen i följande meningar: De texter eleven skriver är tydliga och till viss del nyanserade. De innehåller enkla gestaltande beskrivningar, viss språklig och stilistisk variation samt berättargrepp och textbindning av enkel karaktär.

Berättargrepp

När vi börjar skriva texter handlar det alltid om ett linjärt berättande. Det linjära berättandet skall inte underskattas, men en text kan bli mera intressant om man använder ett olinjärt berättande. Det kan handla om att börja berättelsen mitt i händelseförloppet, för att sedan berätta genom tillbakablickar fram till nuet.

Ett annat berättargrepp är berättarperspektivet. Vi kan välja att skriva i jag-form, han/hon-form eller något annat sätt - undrar hur en roman i du-form skulle se ut. Vi kan också välja att berätta ur flera personers perspektiv. Vad som är viktigt då är att, som en service till läsaren, vara tydlig i varje skifte av perspektiv. Läsaren måste ha lätt att hänga med i svängarna. Det är ju dock så att vi skriver för läsarens skull!

Ett tredje berättargrepp är att låta gestaltningar (där vi upplever tillsammans med huvudpersonen), berättande partier (där berättarrösten berättar) och dialoger samverkar för att föra berättelsen framåt. Dialogerna blir ofta en del av gestaltningen - vi behöver inte berätta allt som händer, låt personerna agera!

Slutligen skulle jag vilja lyfta fram vikten av att ha tänkt färdigt innan man sätter sig ned och skriver. Planera, bestäm hur du vill skriva - det gäller särskilt vid längre texter, där man är tvungen att dela upp skrivandet på flera tillfällen. Naturligtvis bestäms inte en hel roman i förväg, en del tillkommer i stunden. Men en tydlig struktur, och en färdig tanke hjälper din text i att inte bli flera olika små texter som sätts ihop, utan att bli en verklig enhet. Jag vet inte hur många gånger jag har frågat en elev - var kom den där röda bilen ifrån, han var ju tvungen att gå? - eller något liknande. Tänk först - skriv sen.

/JE

3 kommentarer:

  1. Intressant att läsa Joakim!

    För mig fungerar det ofta så, att jag skriver samtidigt som tänker. Jag gillar att skriva kortare texter, utdrag ur en tänkt eller upplevd situation. Jag håller inte riktigt med om att planera är A och O. Ofta låter jag bara orden komma, ur huvudet, ut genom pennan och det blir ett flyt, en känsla. Jag stannar hellre upp efteråt och förfinar, ändrar något, slipar. Ja,så gör jag.

    Vänl., Annelie W.

    SvaraRadera
  2. Jag antar att vi alla är olika - och jag tror att det är lite olika när det gäller vilken typ av text vi skriver. Mina elever hamnar ofta i det problemet att de inte orkar läsa igenom, eller att de inte kommer ihåg riktigt vad de skrivit vid förra skrivtillfället.

    Sen så är det ju så att man inte kan planera allt... Men huvuddragen i en berättelse kan vara lämpligt.
    /Joakim

    SvaraRadera