fredag 26 november 2010

Stilistisk variation

Stilistik

Från nyanseringar och gestaltningar kastar vi nu oss in i stilistikens magiska värld! Vi kan med mycket små medel få en läsare att tänka på ett visst sätt angående en text. Huruvida detta är medvetet från skribentens sida, eller om det sker i den undermedvetna textbehandlingen kan ibland vara oklart.

Som man ser på den sista meningen använder jag mig av en annan del av språket än vad som är vanligt i t.ex. skönlitteratur. Meningen ovan känns som om den är tagen från någon form av utredande text. Det gör jag genom ordval och så kallade textmarkörer. Det börjar egentligen i meningen innan med ordet angående. Sedan fortsätter det med Huruvida. Här väljer jag det ordet snarare än ett om, som får en lite annan ton. Nästa val sker i ordet skribenten och formuleringen från skribentens sida. Ordet ifråga används inte speciellt ofta i dagligt tal, och kan uppfattas lite byråkratisk, som en funktion i word kanske skulle uttrycka det. I meningens andra sats gör konstruktionen med oklart sist i satsen den mera komplex eller komplicerad än vad den annars kunde ha varit. Formuleringen undermedvetna textbehandlingen gör också sitt till för att öka den känsla som jag ville frammana.

Vi kan påverka läsaren av en text genom att använda olika typer av ord. Vi kan förstärka det genom att använda oss av olika typer av formuleringar. Det kan ske genom medvetna val från den som skriver, men ibland är det inte så.

Här skriver jag ungefär samma sak som det jag diskuterade ovan, men med en annan ton. Denna ton är mera… familjär? Den är inte barnsligare skriven än den förra, det finns en del avancerade ord som formuleringar, påverka och medvetna val. Den är fortfarande förklarande, men kanske är den riktad till en annan målgrupp. Jag väljer att lyfta fram de betydelseviktiga verben i början av meningarna, det gör det lättare att förstå vad de handlar om med en gång: Vi kan påverka, Vi kan förstärka och Det kan ske genom. Tilltalet med vi riktat direkt till läsaren påverkar oss på så sätt att det känns som om vi lär oss tillsammans, snarare än att någon instruerar någon annan.

Stilistisk medvetenhet är något som mina elever också skall ha vissa insikter kring när de skriver sina texter. ”De innehåller enkla gestaltande beskrivningar, viss språklig och stilistisk variation samt berättargrepp och textbindning av enkel karaktär.” För betyget C stryks ordet viss, och för betyget A finns tillägget god framför. Det skall vi fixa!

/JE

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar