fredag 19 november 2010

Recension av Darien

Det har trillat in en första (eller andra om man räknar per telefon) på min bok Darien. Det är min utrikesvän Pelle som skrivit.

Det är en formidabel första-bok. Ibland undrar jag över valet av 'ord', men i det stora, inte alls dåligt. Jag hade lite svart att komma in i de första 50, men det är ej ovanligt med andra böcker. Jag gillade starkt det unga fiendeskapet mellan Darien och Adelsmanna-pojken ( kommer ej ihåg hans namn ), som sedan blir hans "vän". Det fick mig att tänka på 'Ondskan' ( Jan Guillou ), på ett positivt, inspirerat sätt. Lite mer slagsmål och orättvisa hade jag uppskattat. Till ex : Hade varit fint och se orättvisan mellan adeln och Darien ( utlänningen ) vid olika tillfällen. Jag tycker att första delen var lite för snabb med introduceringen av personerna. Jag är medveten om att du har begränsad tid, när du skriver, så jag tycker denna del var bra, MEN skulle sett en mer invecklad "persons-uppbyggelse". Jag saknade intriger/historier mellan hans 2 barndoms-polare/Mellan Idàs familj och Darien. Visiten till staden och svart-jobbet hos smeden var riktigt bra, t ex. Mer av den sorten.. Andra delen var bättre, men han blev för cool, för snabbt. Man fick ej se honom verkligen 'lida', eller 'offra något han höll kärt'. Visst dog somliga, men jag hade inte känslan av att det gav honom djupa spår.. .. Personligen : Sen så tycker jag att han var inte tillräckligt 'Antihero'. Men det är en personlig smak. Jag gillar inte folk som är bara.. snälla. De har alltid en mörk sida, gömd någonstans. Slutligen : Nu vet jag att vi har läst manga gemensamma böcker, i fantasyn och jag tycker att du har inspirerat dig av vissa delar UTAN att kopiera direkt, eller göra en dålig jämförelse. Du har lyckats att skriva något som verkligen har din signatur. Därför hoppas jag på en Darien II, fullspäckad med intriger, snedsteg av våran nyfödde hjälte, kärleksproblem och kanske en , eller annan död familjemedlem att hämnas efter... Pel

Bra Pelle! Det tackar vi för. Kanske blir det en Darien II vad det lider... Kul!