torsdag 18 november 2010

En nyanserad text

Här kommer ytterligare en reflektion till sådant mina elever förväntas kunna. I det följande citaten från de nya kursplanerna, eller åtminstone ur förslaget till kursplanerna, är det första från lägsta godtagbara kunskaper och det andra vad som krävs för det högsta betyget.

- De texter eleven skriver är tydliga och till viss del nyanserade. De innehåller enkla gestaltande beskrivningar, viss språklig och stilistisk variation samt berättargrepp och textbindning av enkel karaktär.

- De texter eleven skriver är tydliga och i hög grad nyanserade och detaljerade. De innehåller välutvecklade gestaltande beskrivningar, god språklig och stilistisk variation samt berättargrepp och textbindning av välutvecklad och nyanserad karaktär.

Att en text skall vara tydlig, är väl inte så mycket att orda om. Däremot vad som menas med en till viss del nyanserad text. En nyanserad faktatext borde vara utformad så att skribenten inte tar en tydlig ställning på bekostnad av andra åsikter i en viss fråga. Ett exempel kan vara kring en viss politisk fråga. Då skall man kunna skriva en text som är både för och emot på samma gång, eller kanske ännu hellre, som inte tar någons parti. Texten blir då resonerande; ett ord som jag i så fall använder oftare än nyanserad.

För man det sedan över resonemangen till en berättande text, så blir det svårare. Kan det vara så att man då berättar ur olika perspektiv; hur olika karaktärer upplever samma händelser? Eller handlar det mera om att variera tempo med långa och korta meningar, olika typer av uttryck och sätt att uttrycka sig för olika personer i dialoger? Eller är det helt enkelt så att en elev som skriver texter som till viss del är nyanserade klarar av att variera substantiv och pronomen? Typ: Erik gick upp för kullen. Sedan gick han ned för kullen igen - snarare än att använda Erik en andra gång i den andra meningen... Det sista kanske snarare ingår i det som kallas: viss språklig och stilistisk variation... Eller?

Sedan kanske vi inte ska ge oss in i vad som krävs av texter som är i hög grad nyanserade och detaljerade. Men sådant ser man när man ser det... Antar jag...

Det svåra är kanske att instruera eleverna i detta. Att sätta sig ned med en språkligt svagt begåvad elev och förklara vad som är nästa steg mot de hägrande målen i slutet av nian...

/JE

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar